woensdag 11 augustus 2010

Bedrijven vergeten vaak sociale aspect van sociale media

Bedrijven vergeten vaak sociale aspect van sociale mediadinsdag 10 aug 2010 Technologie-bedrijven vergeten vaak het sociale aspect van sociale media. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Britse marketingbureau Wildfire. Opgemerkt wordt dat de overgrote meerderheid van de technologie-bedrijven aanwezig is op minstens twee sociale netwerken, maar de mogelijkheden van het kanaal slechts in beperkte mate benutten. Wildfire stelt dat juist de sociale mogelijkheden van deze platformen worden genegeerd. Engagement en dialoog behoren volgens de onderzoekers tot de kernbegrippen van marketing in sociale media, maar die komen in de benadering van de bedrijven niet aan bod. Sociale media worden bijna uitsluitend gebruikt als verlengstuk van traditionele campagnes.

De onderzoekers merken op dat 90 procent van de technologie-bedrijven aanwezig is op minstens twee sociale netwerken. De microbloggingsite Twitter is daarbij het meest populair (74 procent), gevolgd door Linkedin (72 procent) en Facebook (20 procent). Verder blijkt 48 procent van de technologie-bedrijven een blog te onderhouden. Maar er wordt aan toegevoegd dat bij bedrijven met een aanwezigheid op Facebook 60 procent daarvan alleen gebruik maakt voor de verspreiding van zijn marketing-informatie. Bovendien blijkt slechts 25 procent te reageren op commentaren die op hun Facebook-pagina's verschijnen. Ook geeft 43 procent van de bedrijven met een Twitter-account toe nog nooit op een bericht te hebben gereageerd.

"Sociale mediamarketing is nochtans geen zwarte magie die een grote ervaring of kennis vereist," voert Debby Penton, managing director bij Wildfire, op. "Bijna iedereen maakt immers al geregeld gebruik van sociale platformen bij het chatten met vrienden of het netwerken met collega's. Toch blijken heel wat bedrijven compleet onvoorbereid in sociale media-marketing te zijn gestapt. Met een goede strategische overweging en een correcte planning, kunnen sociale media nochtans een bijzonder efficiƫnte en goedkope manier worden om een relatie te ontwikkelen met de eindgebruiker en de winstmarges te verhogen. Een verkeerd gebruik van sociale media zou daarentegen mogelijk meer kwaad dan goed kunnen doen." (MH)

Source: express.be

Geen opmerkingen: